سبد خرید

carpetnrugs

Persuan Handmade Rugs

تفاوت‌های فرش کلاسیک از مدرن چیست؟

آخرین مقالات

دسته بندی ها

تفاوت‌های فرش کلاسیک از مدرن چیست؟ - کارپتن راگز

 

چه تغییراتی در مواد، بافت، و الگوها بین این دو نوع فرش وجود دارد؟ انتخاب بین یک فرش کلاسیک یا مدرن برای خانه‌ی خود، موضوع معمولی برای افرادی است که در جستجوی یک فرش دست‌ساز مناسب هستند.

استایل‌های فرش

سوابق تاریخی در کشور ما نشان می‌دهد که سنت ساخت فرش حداقل به ۵۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. ایرانیان از جمله اولین جوامعی بودند که برای فضاهای زندگی خود راه حل جستند. پس از ساخت “بریا” و “پوستین” از پشم گوسفند و بز، به طراحی و ساخت کیلیم‌ها پرداختند. طی زمان، مهارت‌های خود را بهبود دادند و این سنت‌ها هزاران سال ادامه یافت.

ایرانیان هنر بافندگی فرش را فراگرفتند و در طول تاریخ، طرح‌ها، الگوها، بافت‌ها و رنگ‌های خود را بر اساس تنوع مناطق جغرافیایی که در آنها زندگی می‌کردند، تطویع دادند. در نواحی کوهستانی، فرش‌های دست‌بافت با طیف گسترده‌ای از قرمزها غالب بودند، زیرا این رنگ اتمسفر گرمی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود افراد با انرژی و شجاعت روحی مثبت بیشتری پیدا کنند. قبایلی که در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کردند، از رنگ‌های شاد و زنده برای فرش‌های دست‌بافت خود استفاده می‌کردند تا محیطی خنک و پر از شادابی ایجاد کنند.

استایل روستایی و عشایری

فرش‌های عشایری نماینده‌ی اولین سبک طراحی در سیاق جغرافیای ایران هستند. بافندگان روستا و عشایر روح و باورهای خود را در هنر بافت فرش جریان دادند و الگوهای پیچیده‌ای را ایجاد کردند که توسط محیط اطراف الهام گرفته شده بودند و هرکدام دارای معنی عمیقی بودند. در این سبک، دقت در تناسب و اندازه‌ها از اهمیت اولیه برخوردار نبود، که نتیجه‌ای طبیعی از ابزارها و وسایل اولیه بافندگی بود.

قبایل الگوهای فرش را بر اساس باورها و سیستم‌های خاص خود طراحی می‌کردند، که اغلب تفسیر آنها مشکل بود. ایجاد الگوها و طرح‌ها به طور اتفاقی و شهودی صورت می‌گرفت، ویژگی‌ای که همچنان تعداد زیادی علاقه‌مند را جلب می‌کند، به ویژه در کشورهای غربی.

تفاوت‌های فرش کلاسیک از مدرن چیست؟ - کارپتن راگز

استایل روستایی

با گذر سده‌ها، برخی از قبایل به زندگی ساکنین پایدار می‌پرداختند، که منجر به یک سبک جدید در طراحی فرش شد. جوامع ساکنین با بهره‌مندی از خانه‌های بزرگ و دسترسی به بازارهای خاص، شروع به خرید نخ و رنگ، و تولید فرش‌های بزرگ‌تر، به ویژه در فصل پاییز و زمستان برای افزایش درآمد خود کردند.

این سبک به تدریج به مناطق دیگر گسترش یافت و منجر به افزایش تولید فرش‌های روستایی شد. الگوها از اشکال افقی به افق‌های عمودی تغییر کردند و الگوهای اتفاقی را با طرح‌های سفارشی تلفیق کردند.

در فرش‌های روستایی، عدم وقفه در الگوها به دلیل الیاف و پرز نخ دیده می‌شود. این به این معناست که بافنده نمی‌توانست الگوهای دایره‌ای را به خوبی درون فرش بنا کند و باید گفت که گاهی الگوها کامل نبودند که نشان‌دهنده چالش‌های اساسی در رسیدن به طرح‌های بی‌نقص است.

Cityscape

با ظهور اجتماعات شهری و پیشرفت‌های در تکنیک‌های گره‌بافی، بافت‌واره‌سازی، رنگ‌آمیزی و طراحی، فرش‌های با کیفیت بالاتری ظاهر شد که قابلیت صادرات به مناطق دیگر را داشتند. به صفوف صفوفی که به توسعه سبک‌های فرش شهری کمک کردند، سفوف مرتبط می‌شود. آن‌ها بسیاری از معماران و نقاشان برجسته ایران را گرد هم آوردند و طراحی‌های فرش بافته‌شده از نخ ابریشم، طلا و نقره ایجاد کردند که در بی‌نظیری و امکان تقلیدناپذیری بودند. این روزها، این فرش‌ها در موزه‌های بزرگ و معروف جهان به نمایش گذاشته می‌شوند.

در طول این دوره، الگوها، هم شکسته و هندسی، به دلیل پیشرفت در تکنیک‌های گره‌بافی و بافت‌واره‌سازی، تحولاتی را تجربه کردند که منجر به بهبود قابل توجه در طراحی و کیفیت بافت شد.

سبک مدرن

با گذشت حداقل ۵۰۰ سال از ظهور سبک‌های شهری، دهه‌های اخیر شاهد افزایش تقاضا برای تغییرات در طراحی داخلی، از جمله فرش‌ها و قالیان به دلیل مدرن‌شدن شیوه زندگی انسان بوده است. برخی افراد فرش‌های سنتی مانند فرش‌های قومی، روستایی یا شهری را کمتر جذاب می‌یافتند و احساس نیاز به معرفی محصولات جدید به بازار داشتند. بنابراین، طراحان شروع به درک ترجیحات مشتریان خود کردند و از طراحی‌های نوآورانه برای ایجاد الگوها و رنگ‌های منحصر به فرد و غیرمعمول استفاده کردند.

تفاوت‌های بین سبک مدرن و کلاسیک

اختلاف‌های در نوع بافت، رنگ‌آمیزی یا ابعاد فرش‌های کلاسیک و مدرن ممکن است به نظر نخورد. اصلی‌ترین تفاوت بین این دو نوع فرش در طراحی و طیف رنگی آن‌ها است. فرش‌های کلاسیک معمولاً شامل رنگ‌های سنتی و پیر مانند بژ، کرم یا آبی تیره هستند و دارای تنوع بسیاری در الگوهای پیچیده‌اند. طراحان و بافندگان تاریخی همیشه تاکید به جزئیات در ساختار کلی فرش داشته‌اند.

به عکس این موضوع، فرش‌های مدرن دارای یک رویکرد طراحی متمایز هستند. الگوها در این سبک با سادگی شناخته می‌شوند و اشکال هندسی با فاصله‌های بزرگ بین آن‌ها دارند. این الگوها معمولاً با یک رنگ مشخص ترسیم می‌شوند و مرزها به وضوح تعریف شده‌اند. فرش‌های مدرن تمایل به استفاده از الگوهای ساده‌تر و کمتر جزئی دارند و بیشترین بخشی از آن‌ها با دو یا سه رنگ بافته می‌شوند.

تفاوت‌های فرش کلاسیک از مدرن چیست؟ - کارپتن راگز

تفاوت‌های تزئینی بین فرش‌های کلاسیک و مدرن

بزرگ‌ترین تفاوت میان فرش‌های مدرن و کلاسیک در هماهنگی آنها با مبلمان خانه یا دفتر واقع شده است. یک فرش مدرن که برای خانه‌ای با مبلمان معاصر انتخاب شده باشد، می‌تواند اتاق را از انرژی بالا پر کند، اما انتخاب نامناسب ممکن است به یک احساس سرد و بی‌حیات تبدیل شود. استفاده از رنگ‌ها و الگوهای منحصر به فرد به طور قابل توجهی بر جذابیت فرش‌ها در فضاهای زندگی مدرن تأثیر می‌گذارد.

برای کسانی که مجسمه و دکوراسیون‌های باستانی را در خانه‌های خود جای داده‌اند، گاهاً انتخاب ایده‌آل برای طراحی فرش‌ها کلاسیک است. فرش‌های کلاسیک می‌توانند یک هماهنگی شاداب و زیبا را در چنین تنظیماتی ایجاد کنند.

فرش‌های کلاسیک معمولاً به ایجاد یک فضای صمیمی و پرانرژی کمک می‌کنند و این باعث می‌شود که برای اتاق‌های پذیرایی و جشن‌های خانوادگی مناسب باشند. در واقع، آنها یک احساس گرم و خوش‌آمدنی در ناحیه پذیرایی ایجاد می‌کنند.

تفاوت در قیمت بین فرش‌های مدرن و کلاسیک

با کوچک‌شدن خانه‌ها، کاهش فضای زندگی در منازل و هم‌زمان با افزایش قیمت‌های فرش‌ها، بهترین انتخاب برای تزئین هزینه‌ای مقرون به صرفه، انتخاب یک فرش مدرن است. فرش‌های مدرن که در گذشته با رنگ‌های روشن و الگوهای ساده شناخته می‌شدند، اکنون جذابیت زیادی را به خانه‌های کوچک یا مدرن می‌آورند.

به عنوان مقابل، فرش‌های کلاسیک به دلیل تقاضای زیاد داخلی و خارجی، قیمت‌های بالاتری نسبت به همتایان مدرن دارند. با این حال، حیثیتی باید به این نکته توجه داشت که از نظر کیفیت پارچه و رنگ، تفاوتی میان محصولات دست‌ساز و تولید صنعتی وجود ندارد.

با این حال، گاهی اوقات ممکن است فرش‌های تولید صنعتی به دلیل استفاده از الگوها و طرح‌های خاص در سبک‌های مدرن و محبوب، قیمت‌های بالاتری داشته باشند. با این حال، این موضوع همیشه درست نیست.

انتخاب فرش ایده‌آل

هنگام انتخاب فرش، مهم است که به سبک شخصی و مبلمان اتاق توجه کنید. فرش‌های کلاسیک عنصری از انطباق و سنت را معرفی می‌کنند، در حالی‌که فرش‌های مدرن احیا و معاصرت را به فضا می‌آورند. همچنین انتخاب اندازه مناسب با ابعاد اتاق و انتخاب رنگ‌ها و الگوهای مناسب برای کامل کردن نگاه کلی اهمیت دارد.

خلاصه:

به هر حال، آیا شما انتخاب کنید فرش کلاسیک یا مدرن، فرش‌ها توانایی بخشیدن جاذبه و شخصیت به یک اتاق را دارند. فرش‌های کلاسیک ادای احترام به گذشته را می‌دهند و زیبایی بی‌زمانه ارائه می‌کنند، در حالی‌که فرش‌های مدرن روح حاضر را گرفته و با طرح‌های نوآورانه الهام بخشند. انتخاب در نهایت به شما بستگی دارد که کدام فرش بهترین تطابق را با سلیقه شخصی و مبلمان شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *